Boxty

img_20200301_200109.jpg
Az ír és a brit konyhát sokan összekeverik és egy kalap alá veszik, holott mindkettőnek megvan a maga sajátossága és specialitása. Az ír konyha nagyon jelentős változáson ment át a britek megszállását követően a burgonya elterjedésével. Mivel az írek a britek újraelosztó gazdasága miatt nagyon kevés terményüket kapták vissza, a szegényebb rétegek csak a krumplihoz fértek hozzá. Ezért is okozott hatalmas tragédiát az 1840-es évek végén a burgonyavész - a gombafertőzés az emberek alapvető táplálékától fosztotta meg őket. 

A burgonya még mindig fontos szerepet tölt be az írek táplálkozásában, és a modern konyhájuk is előszeretettel nyúl vissza a tradicionális receptekhez és alapanyagokhoz, megújítva, XXI. századi köntösbe öltöztetve őket. Ennek a reneszánsznak egyik ékes példája a boxty, ami tulajdonképpen egy burgonyatócsni (zalaiaknak krumpliprósza). Nagyon sok helyen látni a menüben boxtyt, és vannak éttermek, amik direkt erre specializálódtak. Az írek számára annyira fontos ez az étel, hogy még egy rigmus is tartozik hozzá:

"Boxty on the griddle, boxty on the pan,

if you can't make boxty, you'll never get a man."

Boxty a palacsintasütőben, boxty a serpenyőben,

ha nem tudsz boxtyt készíteni, nem kapsz férfit sem."

Hozzávalók:

- 325 g nyers reszelt burgonya

- 130 g liszt

- 225 g maradék tört burgonya (sima törtkrumpli tejföl-tejtermék nélkül)

- 1 tojás

- 1 ek. tej

- só, bors

- olívaolaj

A burgonyákat, lisztet, sót és borsot összekevertem. A tojást kikevertem a tejjel és hozzáadtam a burgonyás liszthez. Ha kell, lehet még hozzáadni egy kis tejet, előfordulhat, hogy túl száraz marad a keverék. Egy palacsintasütőt vékonyan kikentem olajjal, felhevítettem és kb. 2 evőkanálnyi tésztából formáltam lapos, tenyérnyi pogácsákat. Alacsony hőfokon sütöttem mindkét oldalukat 4-4 percig, melegen tálaltam tejföllel és apróra vágott lilahagymával megszórva.

Jó étvágyat!