Isku-dheh karis

...és akkor most ugorjunk egy hatalmasat, és menjünk Szomáliába. Ne kérdezzétek, miért, hogyan jött az ötlet, csak néztem a térképet, és BINGO! Szomália. Az országról nem tudtam túl sokat, a konyhájukról meg annál kevesebbet, de gondoltam, arabos-afrikai ízvilágot hordozhat magában, és az már jó kezdet! Kicsit utánaolvastam, és rájöttem, hogy nagyon érdekes a konyhájuk, ugyanis több konyhát is ötvöznek, az olasz ráhatás miatt például sok spagettit esznek, de általában sokkal erőteljeseb ragukkal, mint egy bolognai. 

Isku-dheh-karis vagy iskudhexkaris tulajdonképpen azt jelenti, hogy egybekeverve és együtt főzve, de hogy mit, azt mindenki maga dönti el. Ez általában húst (teve, csirke, marha), rizst és zöldségeket foglal magában. Mivel tevét kicsit nehezebb kapni, ezért csirkét használtam. 

Hozzávalók:

- 2 bögre basmati rizs

- 2 egész csirkecomb, 2 csirkemell

- só, bors

- 2 gerezd fokhagyma

- 1 fej apróra vágott vöröshagyma

- 4 szem kardamom

- 3 szem szegfűszeg

- egy pici fahéjrúd, töredék

- egy hüvelykujjnyi reszelt gyömbér

- 2 kockára vágott paradicsom

- csili (opcionális)

- 1 csapott tk. kömény

- 1 csapott tk. koriander

- 1 kis csokor petrezselyem

- 1 kis konzervnyi paradicsomsűrítmény

- 1 liter csirkehúsleves alaplé

A rizst hideg vízben átmostam - ez azért fontos, hogy a keményítőt lemossuk róla, majd hideg vízben fél órát állni hagytam. A sóval és borssal meghintett csirke alkatrészeket olajon lepirítottam, majd jöhetett rá a fokhagyma és a vöröshagyma. Mikor azok is megpirultak, hozzáadtam a fűszereket, amiket egy gyors pirítást követően a paradicsom, a sűrítmény és annyi alaplé követett, ami elfedte a csirkéket. Mikor a hús már megpuhult, fél-háromnegyed órát követően, hozzáadtam a rizst is, és kis lángon még 20 percig főztem. Ekkor lehet még töb fűszert, sót és alapleet hozzáadni, attól függően, mennyit vett fel a rizs. Ha az megpuhult, már lehet is tálalni.

Finom egytálétel, javaslom kipróbálásra, a fűszerek miatt csodásan aromás, teljesen új ízélmény.

Jó étvágyat!