Panzanella

A panzanella, ahogy a neve is sejteti, egy tipikus olasz étel, tulajdonképpen egy kenyérsalátáról beszélünk. Azért nem pizzát, vagy bolognait választottam, mert szerettem volna megmutatni, hogy az olasz konyha a maga egyszerűségében mennyire zseniális. Ez a toszkán étel már a 16. században is ismert volt, bár akkor még nem paradicsommal, hanem inkább uborkával és hagymával készítették. Ez is egy mindenki másképp csinálja-típusú recept (mint minden nemzeti étel, szerintem), de az alapja minden panzanellának ugyanaz: szikkadt kenyér. Szóval legközelebb ha látod, hogy az a szerencsétlen zsemle, bagett vagy maradék kenyér a konyhapulton árválkodik, ne dobd ki, csinálj belőle salátát! Egy levessel előtte megállja a helyét ebédnek, vagy grillezz mellé húst, köretként is szuper.

A receptet több receptből ollóztam össze, de a végeredmény ugyanaz lett: egy csodás saláta. Eredetileg vízben kellene áztatni a kenyeret, de ebben a receptben egy paradicsomos öntetet készítek hozzá, hogy még intenzívebb ízt kapjon az étel.

Hozzávalók: 

- fél szikkadt kenyér, 3-4 zsemle, vagy bármilyen sós pékáru 

- 2-3 ek. olívaolaj, só, bors

- 5 nagyobb fej paradicsom

- 1 kis fej lilahagyma és vöröshagyma

- 1 kiskanál kapribogyó

- só, bors, fokhagyma, bazsalikom

- fél ek. olívaolaj

-1 kk. sherry ecet

A kenyeret nagyobb, rusztikus kockákra vágtam, meglocsoltam olívaolajjal, sóval és borssal fűszereztem, majd a sütőben kicsit megpirítottam és még jobban kiszárítottam őket. Ez egy fontos lépés, és sokkal jobb textúrát kasz majd az ételhez. Eközben 3 paradicsomot, a kapribogyót, sherry ecetet leturmixoltam az olívaolajjal, sóval, borssal, fokhagymával és bazsalikommal. A maradék paradicsomot és hagymát felkockáztam és felszeleteltem.

A kihűlt kenyérkockákat jól összekevertem a leturmixolt paradicsomos szósszal, hozzáadtam a többi zöldséget, és hagytam egy kicsit állni, hogy lehetősége legyen a kenyérnek beszívni az ízeket. Zseniális és pofonegyszerű recept, mindenkinek ajánlom legalább egyszer kipróbálásra!

Jó étvágyat!