Bibimbap

received_858958034607748.jpg

A bibimbap szerintem Korea ajándéka az emberiségnek és a természetnek. Tökéletes recept arra az esetre, ha nem tudod, mit kezdj a hűtőben szomorkodó maradék uborkával, cukkinivel, répával, vagy egyéb más zöldséggel. Az étel neve (kevert rizs) és a korai, XVI. századi recept-leírások is arra engednek következtetni, hogy a bibimbapba sokszor került maradék. Nagyon sok változata kialakult az évszázadok során, és szinte mindenki a saját ízlésének és hűtőjének megfelelően készíti el. Ezt alátámasztja az is, hogy bár nagyon szeretem a koreai konyhát és így gyakran megfordulok koreai éttermekben, még nem ettem két egyformát - valami csavart mindenki beletesz a saját verziójába. Én speciel a dél-koreai verziót szeretem, ami szezámolajat, szezámmagot, és sok csilit használ, valamint én mindig tálalok mellé kimchit is - imádom a fermentált zöldségeket, és nagyon egészségesek is. 
3 éve egyébként a CNN Travel olvasói a világ legjobb ötven étele közé választották ezt a zseniális ételt - valamit tudhatnak az olvasók, mert az én top tízemben is benne van!

Hozzávalók:

  • 4 adag párolt rizs
  • Szósz (opcionális):
    • 4 ek. csilipaszta (gochujang)
    • 1 ek. cukor
    • 1 ek. szezámolaj
    • 3 ek. víz
  • Marhahús:
    • 35 dkg darált marhahús
    • 1 ek. szójaszósz
    • 2 tk. cukor
    • 2 tk. szezámolaj
    • 2 tk. rizsecet
    • 1 tk. apróra vágott vöröshagyma
    • 1 tk. fokhagyma
    • 1 ek. szezámmag
    • bors
  • Zöldségek:
    • 8-9 fej gomba felszeletelve
    • fél cukkini fél centis darabokra vágva, vagy spenót esetleg
    • 2 nagyobb sárgarépa negyed karikákra vágva
    • fél kígyóuborka legyalulva

A marhahúst összekevertem az összes hozzávalóval, a szezámmagot kivéve, és hagytam állni fél órát. Ezt az időt szoktam arra felhasználni, hogy a többi hozzávalót elkészítsem. A fél óra elteltével szezámolajon megpirítottam a húst, majd hozzákevertem a szezámmagot, és egy percig tovább pirítottam.  
Az uborkát összekevertem egy negyed vékonyra szelt vöröshagymával. Egy tálkában kikevertem 2 ek. rizsecetet, 1 ek. szezámolajat, egy csipet csilit, sót, egy tk. mézet, 1 ek. szezámmagot, és ráöntöttem az uborkára és hagymára. Állni hagytam, hogy az uborka beszívja az ízeket.
A gombát és a fokhagymát külön edényekben, szezámolajon megpirítottam, és sóval, borssal, fokhagymával fűszereztem, majd kis víz hozzáadásával készre pároltam/pirítottam őket. Tálalásig meleg helyen tároltam.
Egy ek. apróra vágott vöröshagymát megpirítottam szezámolajon, hozzáadtam a cukkinit, sót, borsot, fokhagymát, és mikor elkészült, hozzáadtam 1 ek. szezámmagot és készre pirítottam. Meleg helyen tároltam tálalásig. Spenótot is lehet amúgy ezzel a módszerrel készíteni, nagyon finom úgy is!
A szósz hozzávalóit is összekevertem, és állni hagytam.
Tálaláshoz a rizst egy mélyebb tálba tettem, a tetejére jól elkülöníthetően felhalmoztam a különböző hozzávalókat, és külön tálaltam a szószt. Mindenki magának eldöntheti, szeretne-e rá extra szójaszószt, vagy csiliszószt tenni, esetleg kimchivel vagy akár tükörtojással enné. Keverjétek át alaposan evés előtt, hogy az ízek tökéletesen összekeveredjenek! 

Jó étvágyat!