Flæskesteg

Bevallom, Dániához addig nem sok közöm volt, míg pár évvel ezelőtt egy hirtelen ötlettől vezérelve egy barátommal el nem látogattunk Koppenhágába pár napra. A dánokról akkor az volt a benyomásom, hogy nagyon nyugodt, az életet élvező  emberek, de a gasztronómiájukat nem sikerült megismernem - egy német sörözőben vacsoráztunk. Az utazást követően pár héttel viszont megismerkedtem a férjemmel, aki éveket élt Dániában cserediákként, így sikerült végre a hiányosságaimat pótolni a dán receptek terén. A legtradicionálisabb dán étel talán a Flæskesteg (flészkesztáj), ami nem más, mint sült bőrös karaj. Ez egy tipikus karácsonyi főétel, amit én most többféle körettel tálaltam. Általában karamellizált krumplival és sós burgonyachipsszel tálalják, valamint barnamártással, de én egy kicsit feldobtam az ízeket fűszeres burgonyával, karamellizált répával, és párolt lilakáposztával. Csináltam mellé barnamártást is, de arra nem is volt szükség, a hús szaftja bőven elégséges volt.

Hozzávalók a húshoz:

- 1,5 kg egész bőrös karaj, csont nélkül

- 6 egész babérlevél

- só

- 2 dl víz

A bőrt a hús átvágása nélkül fél centiméterenként beirdaltam, majd szárazra töröltem. A vágatokba egyenletesen elosztva beletettem a 6 babérlevelet, megszórtam a bőrt és a húst is bőségesen sóval, majd egy mélyebb tepsibe tettem. Aláöntöttem a vizet, és ahhoz is adtam egy csipet sót. 100 fokon (igen, száz), lefedve 3 órán keresztül sütöttem a húst, majd ismét letörölgettem a bőrt, és hagytam egy éjszakát állni. Tálalás előtt bedobtam 230 fokra a sütőbe, és addig sütöttem, míg a bőr hólyagosra nem pirult. Kicsit hagytam pihenni, és már szeltem is. Bár a hús is hihetetlenül finom a maga egyszerűségében, a prímet mégiscsak a ropogós bőr viszi el, nagy harcok folytak azokért a falatokért.

Fűszeres burgonya:

- fél kg aprószemű burgonya majdnem készre főzve

-az alábbiakból fél teáskanálnyi: fokhagymapor, cayenne (vagy pirospaprika), bors, kömény, majoranna

-az alábbiakból 1 evőkanálnyi: olívaolaj, szarvasgombás olívaolaj

-só ízlés szerint

A fűszereket és az olajat összekevertem, a burgonyát megforgattam benne, és 180 fokos előmelegített sütőben 20-30 percig sütöttem. 

Karamellizált répa:

- 40 dkg bébirépa, vagy kisujjnyi darabokra vágott sárgarépa-hasábok

- 6 ek. barnacukor

- 2 ek. vaj és 2 ek. olívaolaj

- 1-2 dl víz

- 1 teáskanál kakukkfű, só ízlés szerint

A vajat és az olajat felhevítettem, és megforgattam benne a répácskákat. Fűszereztem, felöntöttem vízzel, és lassú tűzön hagytam főni. Mikor a víz fele elfőtt már, meghintettem a répákat a cukorral, és hagytam, hogy a víz elfőjön, és egy karamellás réteg alakuljon ki a répák körül. Ezt azonnal javaslom tálalni, picit még ropogósan, hogy ne nézzen úgy ki a répánk, mint mikor elalszunk a fürdőkádban, és a víz kiszívja a bőrünket.

Párolt káposzta:

- 40 dkg reszelt, vagy vékonyra szeletelt lilakáposzta

- 1 fej vékonyra szelt, vagy aprított vöröshagyma

- 1 alma

- 1 babérlevél

- só, bors ízlés szerint

- 2 dl víz

- Fél evőkanál áfonyaecet és limoncello ecet (vagy sima ecet, ha ezek nincsenek otthon)

A vöröshagymát kevés olajon üvegesre pirítottam, majd a káposztát és a vékonyra szelt almát is kissé megpirítottam. Hozzáadtam a vizet, a fűszereket, és lefedve alacsony hőfokon addig pároltam ezt, míg a káposzta meg nem puhult. Ha időközben esetleg elfőne a leve, fel lehet önteni! Az eceteket csak a legvégén adtam hozzá, és csak pár percig pároltam utána már csak. 

Jó étvágyat!