Coq au vin

A francia konyhát azért szeretem, mert mindenhol kicsit más fűszereket és alapanyagokat használnak. Bár elsőre az utca emberének a csiga, a sajtok. péksütemények és a bor jut eszébe, a francia konyha nagyon széles spektrumon mozog. Teljesen más a konyhája a normand, elzász vagy éppen provanszi háziasszonyoknak. Míg az elzász területekre nagy befolyással volt a német konyha (Spätzle, Presskopf), addig a déli területeken erőteljes mediterrán behatás érződik (pistou), sok halat, tenger gyümölcseit, bárányt és olívát használnak. Most az egyik kedvenc helyi ételemet hoztam el nektek, amit elég sokszor el szoktam készíteni, és ennek is sok helyi változata van. A coq au vin tulajdonképpen borban főtt csirke gombával, szalonnával és hagymával. Intenzív, mély íze, csodás szaftja függővé tesz, és azzal is megkedvelteti a csirkepörköltet, aki eddig nem látott benne fantáziát.

Hozzávalók:

- 1 csirke, 6-8 részre vágva (én mellet és egész combot szoktam venni, hogy elférjek az edényben)

- fél liter csirke alaplé

- 150g szalonna, vastag csíkokra vágva 

- 1 ek. vaj

- 2 hagyma apróra vágva

- 1 sárgarépa (karikákra vágva, de én reszelni szoktam) 

- 2 gerezd fokhagyma

- 2 ek. liszt

- 2 tk. konyak

- 1 üveg vörösbor (burgundi a legjobb hozzá, de én bordóit használtam, az volt csak a boltban)

- 4-5 ág kakukkfű

- 3 babérlevél

- 1 ek. vaj

- 12 gyöngyhagyma

- 20 dkg kisméretű gomba

A szalonnát 1 ek. vajon megpirítom, majd ha kész, egy tálba teszem. A visszamaradt zsírban alaposan megpirítom a sóval és borssal fűszerezett csirkedarabokat, majd ha szép aranyszínűvé váltak, kiveszem őket. A hagymát és a sárgarépát is megpirítom ugyanebben a zsiradékban, majd ha már megpirultak, hozzáadom a vélkony szeletekre vágott fokhagymát. Visszateszem az edénybe a csirkét és a szalonnát, megszórom a liszttel, és egy percig pirítom őket. Ráöntöm a konyakot és a bort, és annyi alaplével öntöm fel, ami ellepi. Mehetnek bele a fűszerek is: só, ors, kakukkfű és babérlevél. Felforralom, majd alacsony hőfokon legalább fél órát főzöm. Közben egy külön serpenyőben vajon megpirítom a gombát és a hagymát, és fél óra elteltével ezt is hozzáadom az ételhez. További 20 percet főzöm, míg a hús meg nem puhul és meg nem fő rendesen. Ha már kész, a csirkét kiemelem a szószból, azt pedig további 15 percig nagy lángon forralom, míg egy kicsit besűrűsödik. Ha már redukálódott kicsit a szósz, mehet bele vissza a hús, még egyet forr, és lehet is tálalni. Tradicionálisan főtt krumplit adnak hozzá - én most hagymás tört burgonyával tálaltam.

Jó étvágyat!