Feijoada

A brazil konyhával írországi tartózkodásom során találkoztam először, és azonnal szerelembe estem vele. Hihetetlenül gazdag ízvilág, sok hús, fűszerek, és nekem már-már túl édes desszertek és édességek jellemzik a konyhájukat - ha szereted a magyaros ételeket, akkor biztos vagyok benne, hogy ez is tetszeni fog.

A feijoada a brazilok (és a portugálok) nemzeti étele, aminek alapja a feijao, vagyis  bab, valamint a különféle húsok és kolbász. Minél többféle húst teszünk bele, annál ízletesebb és gazdagabb lesz az étel, szóval javaslom, hogy felejtsétek el a combot, és nyugodtan próbálkozzatok bátran akár birkával, marhával, vagy sertésfejjel vagy füllel, nincs rossz recept!

Ez az étel ugyanis kicsit olyan, mint a lecsó - ahány ház, annyi szokás. Hallottam már olyanokról, akik mindenféle maradék húsokkal készítik, van, aki csak marhát tesz bele vagy éppen csak combot...aztán vannak, akik chorizoval készítik, vannak, akik morcelat (ez tulajdonképpen véres hurka) adnak hozzá. De hogy továbbmenjek, még a bab fajtáját tekintve sincs egyetértés! Az "eredeti" recept szerint fekete babbal kell elkészíteni, de az ország középső részén például a vörös- vagy barna babot preferálják.

A recept, amit hoztam, egy brazil ismerősömtől származik, az ő családja így készíti:

Hozzávalók:

- 2 kisebb fej vöröshagyma

- 6 gerezd fokhagyma

- 10 dkg szalonna

- 1 szál füstölt kolbász, chorizo, ha sikerül beszerezni

- 1 kisebb méretű füstölt oldalas fele

- fél kg sertésoldalas

- fél kg lapocka 

(2 sertésfül esetleg, én kihagytam)

- 4 dl húsleves alaplé

- só, bors, 3 babérlevél

- fél kg fekete - vagy börösbab

Az apróra vágott hagymát és fokhagymát zsíron megpirítottam. Hozzáadtam a feldarabolt szalonnát, kolbászt és oldalast, valamint a kb 1x1 cm-es kockákra vágott húsokat, és azt is lepirítottam. Ezt követően felöntöttem annyi húsleves alaplével, amennyi ellepte, fűszereztem, és lassú tűzön hagytam főni 1-1,5 órát. Mikor a hús már megpuhult, hozzáadtam a babot (konzerv babot használtam), és még 15-20 percet főztem az ételt. 

Rizs jár mellé köretnek, illetve narancs és aprított koriander. A narancs fontos, tényleg ne sajnáljátok mellőle, nagyon friss ízt kölcsönöz neki, és segít az emésztésben is, mivel ez egy eléggé nehéz étel.

Jó étvágyat hozzá!